Kisah Pelat

​​Pelat.

Umur 4 tahun (ikut tarikh lahir, bukan ikut tahun sekolah) patutnya dah boleh cakap jelas, bercerita dan difahami oleh org dewasa, walaupun bukan ahli keluarga dekat. 

Jika masih pelat, 

1) ujian pendengaran

2) mulakan speech therapy

Jika mmg dah confirm, normal hearing, takde isu taik telinga keras ke, air bertakung belakang gegendang ke….atau apa2 masalah pendengaran, maka alhamdulillah. 

Utk bab speech therapy,

1) kena pastikan, adakah umur bahasanya setara dgn umur sebenar? Maksudnya, takde isu language delay. 

2) Jika mmg umur bahasa sesuai dgn umur (boleh bercerita, main teka teki, ayat panjang ada kata hubung, menjawab soalan ‘kenapa’ dan lain2) maka kena pastikan, adakah dia sedar yg dia tu pelat? Adakah dia boleh membezakan perbezaan bunyi terkecil?

tangga/mangga

satu/batu

pokok/rokok

kopi/topi

kari/sari

Perbezaan ini mesti dinilai bukan saja dalam peringkat 1 perkataan, tapi jika dlm ayat, boleh tak? Atau bila makin panjang ayat, dia makin rasa keliru?

3) Kemudian barulah nilai semua konsonan dan vokalnya dalam 3 kedudukan berbeza. Awalan, tengah dan hujung perkataan. Cth: s

maka awalan s /sabun/

tengah s /basuh/

hujung s /bas/

Adaka /s/ salah di kesemua kedudukan? atau ada yg betul? Bermakna, tidak konsisten pelatnya? 

Bahagian 2, Pelat. 

Selepas buat analisa, maka ibubapa patut jelas apakah masalah sebutan yg anak hadapi secara detail. 

Contoh:

k jadi t (kakak disebut tatak)

s jadi c (nasi disebut naci)

b jadi m (bomba disebut mome)

ng jadi m (pisang disebut pisam)

hilang awalan konsonan (roti – oti)

dan sebagainya. 

Masalah pelat sebenarnya boleh jadi:

A) Phonological disorder

B) Articulation disorder

Speech therapist akan membuat penilaian utk benar2 tahu, sama ada ini kes A atau B.

Secara mudahnya Articulation Disorder ialah masalah utk sebut sebab letakkan lidah/bibir/rahang yg salah.

Tapi Phonological Disorder pula masalah bila anak memudahkan sebutan dan ciri sebutan pelat tu biasa berlaku pada kanak2 yg baru berkembang. 

Maka….buat ibubapa yg ada anak pelat, lepas ni jika nak kata anak anda pelat, sila sebutkan analisa anda. Dan nyatakan sama ada ianya konsisten atau tidak.

Bahagian 3, Pelat. 

Pendekatan untuk melatih kes articulation disorder dan phonological disorder adalah berbeza. Maka sebagai speech therapist, mesti betul2 teliti semasa penilaian, supaya tak buat kerja sia-sia. 

Untuk ibubapa, anda sepatutnya bawa anak ke ST utk maklumat yg tepat. Sementara tunggu, ada beberapa kaedah yg anda boleh cuba jaya. 

Bermakna, ini tak semestinya berjaya. Tapi boleh cuba. Speech therapy ni, bukan mcm buku masak memasak, ada bahan2 langkah2 bagai. Bergantung pada jenis masalah, tahapnya dan penerimaan individu murid yg unik. 

Berdasarkan komen2 pembaca dlm post saya sebelum ni, ramai yg pelat /k/ jadi /t/. Kakak dia sebut /tatak/. 

– sebut aaaaaa……… dulu.

– pastu sebut aaaaaaka. maka dia akan jadi ata.

– tekan lidah depan dia guna kayu ais krim, sambil sebut aaaaaka. 

– ulang 5x

– jarakkan kayu ais krim dari lidah, tapi masih di dlm ruang mulut anak. ulang 5x.

– jarakkan kayu ais krim dari mulut anak, tapi dia masih nampak kayu tu. sebut aka 5x. 

– letak kayu ais krim dan sebut ka ka ka 5x. 

Bahagian 4, Pelat.

Ada pula yg pelat ng. Pisang jadi pisam. Abang jadi abam. 

Maka…ajak anak nyanyi lagi doremon. Ang ang ang…… 

Kalau dia jadi am am am juga, tunjuk cermin. Sebut sama2. Bagi dia nampak beza, bila kita sebut /ang/  mulut terbuka. Kalau /am/ mulut tertutup. 

Dah berjaya jadi ang, maka main lawan2. 

Beng beng! tembak. Peng peng! Menang!
Senaraikan perkataan ng dan latih anak sebut. 

Hilang, pisang, lapang, lalang, senang….

Bahagian 5, Pelat. 

Choppp….siapa yg tak tau kisah, sila baca balik dari post saya yg pertama. Nanti huru-hara jadinya. 

Ramai pula ibubapa kata anaknya pelat s. 

– mulakan ajar bunyi ular ssssss…..

– kalau x keluar bunyi, ajar tiup wisel. 

– pakai cermin, tunjuk kat anak yg lidah depan mesti ke gigi bawah. baru boleh keluar bunyi desir sss….

– cicah jari kelingking dgn air sedikit, letak di bibir, letak rapat di bibir bawah, rasakan angin desiran pada jari. 

– dah cekap ssss….. baru ajar bas, kipas, emas, lipas. Bunyi s di hujung. 

– kemudian s di tengah. basah, basuh, masak 

– kemudian s di depan. sabun, sakit, suka

– seterusnya s dlm ayat. saya masak nasi.

Ingat ya, saya takkan ajar benda2 ni jika anak belum capai umur 4 tahun. Kalau anak speech delay pun, sy akan pastikan umur bahasa dia dah mencapai 4 tahun. Baru saya ajar. 

ST lain, mungkin lain caranya. Ni cara saya. 

Utk bengkel terapi pertuturan, bab ni tidaklah menjadi topik utama. Saya cerita secara keseluruhan, termasuk aspek intervansi awal. 

30/9/2017, Setapak.

Wsap sy 0133109703

Tinggalkan komen