Jom faham isu pendengaran si anak. 

Apa yang telinga dengar? Jika anak dengar ibubapa cakap arab, maka anaknya akan bercakap arab. Jika anak dengar ibubapanya cakap inggeris, anaknya akan cakap inggeris. 
Jika anak ada isu keperluan khas, memorinya singkat, maka dia dengar yang dia faham saja, terutama yang hujung saja. Kosa kata tak banyak, jadi dia ambil mana yang dia tahu saja. Itu pun tak semestinya dia boleh sebut perkataan yang dia tahu. 

Contoh: Saya suka tengok cerita cina kungfu. Selalu tengok. Jadi ada perkataan yang saya tahu, tanpa membaca sarikata BM. Tapi tak bermakna saya boleh pula cakap mandarin. Kalau saya cuba nak sebut pun, bunyinya pelik dan pelat. 

Ada anak keperluan khas yang mempunyai ciri autisme. Suka dengan dunia sendiri dan tak kisah hal lain di dunia ni. Maka, apa yang dia dengar? Ujian pendengaran, normal.

Maka dia pilih apa yang dia nak dengar. Yang kena dengan pilihan dunianya saja dia nak dengar. Jika dia suka lagu, maka yang lagu-lagu saja dia ingat. Jika dia suka haiwan / kenderaan maka dia hafal semuanya. Jika dia suka ultraman, segala nenek moyang ultraman pun dia ingat. 

Contoh: Saya seorang cikgu. Di kedai makan, orang meja sebelah kiri, bercakap pasal hal-hal makanik kereta dengan istilah yang tak tahu apa benda. Orang meja belah kanan pula, bercakap pasal hal gosip pegawai pendidikan daerah berdekatan. Maka…telinga saya akan pilih untuk dengar yang mana agaknya?

Tiba-tiba makanik tersebut bangun, datang ke arah saya, hulur namecard dan ajak saya bersembang….peliknyalah. Saya tak tau nak jawab apa. Cepatlah mamat ni pergi dari sini. 

Cuba tukar jika orang gosip tu yang datang ke meja saya? Hahahaha…..

Maka….anda pernah tak alami situasi apabila anda datang nak main dengan anak, dia cabut lari? Ha….itulah kisahnya. 

Semakin anda memahami isu persepsi pendengaran ini, anda akan lebih berhati-hati dengan apa yang anda nak sebut di depan anak. Anda akan fikir dulu, bagaimana untuk memastikan input yang anda bagi betul-betul masuk ke lingkungan persepsi si anak. 

Boleh faham tak? Saya cuba terangkan dengan bahasa mudah dah ni. 

Orang Setapak, saya akan buat bengkel terapi pertuturan di Danau Kota pada 30/9/2017. Jom daftar, wsap sy 0133109703. 

Tinggalkan Jawapan

