Siapa ada anak 2 tahun?

Anak umur 2 tahun mesti boleh cakap sekurang-kurangnya 25-50 perkataan spontan setiap hari. 

Anak 2 tahun suka bermain dengan rakan-rakan. Main kejar-kejar, sorok-sorok, main bola, main anak patung…. Mereka suka main bersama-sama. 

Kalau anda pergi nursery, tengok kelas budak 2 tahun, mereka ketawa dan ada yang pandai mengusik. Ada yang boleh tunjuk simpati kalau lihat kawan menangis. Ada yang pandai mengadu, panggil cikgu dan tunjuk apa yang berlaku. 

Umur 2 tahun memang lasak. Suka berlari laju bila ada di kawasan lapang. Masjid, padang, jalan raya…..kena pantau dekat. Jangan biar dia lari ke tengah jalan. Kalau ada kolam ikan di rumah, memang bahaya. Umur ni lah yang selalu masuk kolam. Dia tak faham erti bahaya lagi. 

Anak 2 tahun memang cekap meniru. Dia tiru apa yang dia lihat. Kalau abangnya kuat menjerit, dia pun nak jerit juga. Kalau dia nampak kakaknya memanjat, dia pun pergi panjat juga. 

Tiru cakap pun pandai. Selalunya dia tak faham pun apa yang dia tiru sebut. Dia ikut saja sebut ikut apa yang dia dengar. Dia berlatih untuk bercakap. Banyak yang pelat. Biasalah tu. 

Anak umur 2 tahun sudah pandai interaksi 2 hala. Dia boleh jawab soalan mudah (nak / tak nak?), (boleh tak?). Dia jawab dengan pelatnya sambil angguk atau geleng kepala. 

Anak 2 tahun yang bagus keyakinannya dan berani, tidak mahu lagi didukung. Dia nak bebas. Jika mahu bermanja, barulah dia minta dukung.

Anak 2 tahun sudah pandai beritahu ibubapa jika dia berak atau kencing. Sama ada dia cakap, atau dia tunjuk isyarat yang dia dah berak. Sebab itulah pada umur ini sudah boleh mula dilatih pergi ke tandas. 

Tapi jika ke tandas, dah nak main air atau main sabun pula. Maka, banyak-banyaklah bersabar wahai ibubapa. 

Ini ialah kanak-kanak biasa. Memang begitulah fitrahnya. Tapi, sebab saya biasa jumpa kanak-kanak 2 tahun yang lewat berbanding umur sebaya, maka keadaannya berbeza. 

1) Tidak bercakap.

2) Hilang perkataan. Dulu boleh sebut abah. Sekarang tak sebut dah. 

3) Respon pada arahan, tidak konsisten. Kalau suruh tunjuk anggota badan, dia tak faham. 

4) Lebih banyak luang masa depan tv, gadget berbanding bermain mainan budak-budak. 

5) Mengamuk, jerit macam kena dera bila kita tutup tv atau ambil gadget. 

Bukan semuanya autisme. Ramai yang sekadar lambat berkembang atau speech delay. Tapi disebabkan pendedahan mengenai autisme makin meluas, ramai pula ibubapa bimbang jika anak mereka ada autisme. 

Tapi ibubapa janganlah pula anggap “nanti dah besar, pandai lah dia macam kawan-kawan.” Ini namanya malas berusaha. Tak nak fikir jalan usaha. Terus berserah saja. Jangan lupa, Allah hanya akan bantu hambaNya yang berusaha. 

Tempoh anak berusia 2 tahun tidak lama. Sekejap saja dia dah 2 tahun 6 bulan. Dalam tempoh 6 bulan, IQ kanak-kanak pantas berkembang. Mula bercakap dalam ayat 3 patah perkataan. 

Carilah ilmu, banyakkan membaca, pergi tanya doktor, pergi cari therapist, pergi bengkel seminar, pergi google, pergi beli alatan mengajar, simpan segala screen gadget, hantar taska, pergi usaha. 

Intervansi awal adalah usaha terbaik. Progress sedikit demi sedikit adalah jauh lebih berguna dari tak usaha langsung.
Bengkel Terapi Pertuturan untuk Ibubapa

21 Mei 2017, Hotel Dormani, Kuching

wsap 0133109703

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: