Mengajar vs menguji.

Apa beza antara mengajar dan menguji?

Ramai ibu bapa yang saya jumpa, lebih gemar menggunakan kaedah menguji. Apabila diberi mainan, maka si ibu pun mulalah menguji anaknya ‘Bagi mak cawan’ ‘Mana sudu?’ ‘Ni apa dia ni?’ ‘Tengok kakak buat apa tu?’ ‘Ni siapa dia ni?’

Kebanyakkan ayat yang keluar dari mulut ibu @ bapa adalah dalam bentuk ayat tanya dan arahan.

Secara psikologinya, si ibu @ bapa nak membuktikan kepada saya bahawa anaknya boleh faham, boleh sebut perkataan-perkataan tertentu atau sekurangnya boleh meniru sebutan. Selain itu, ibu bapa juga mungkin beranggapan bahawa memang begitulah caranya untuk mengajar anak bercakap.

Menguji anak adalah perlu apabila kita nak memahami tahap kebolehan @ kemahiran anak. Sama seperti peperiksaan sekolah seperti UPSR, PMR & SPM. Tujuannya adalah untuk menentukan tahap pencapaian akademik pelajar.

Berbeza pula dengan konsep mengajar. Ia memakan masa, kesabaran, ulangan berkala, pengalaman, pemerhatian, kepelbagaian strategi dan sebagainya.

Begitu juga dengan mengajar anak-anak bercakap. Ayat penyata adalah lebih mudah diterima oleh anak. Ini kerana anak lebih rasa selesa, tidak rasa diuji oleh ibu bapanya sendiri. Sekiranya anak tersilap sebut sekalipun, dia tidak perlu nak berasa kecewa kerana telah salah. Berbeza dengan konsep ujian yang mesti ada ‘bagus’ atau ‘corot’.

Contohnya jika nak ajar anak sebut anggota badan, maka sebutkan ayat penyata saja. ‘Ni mata mama. Mata mata adik. Ni mata baby.’ Tunggu dan lihat respon anak. Kemudian ulang lagi sekali, ‘ni mata mama, ni mata adik, yang ni, ………(tunggu beberapa saat) (kalau dia tak sebut juga baru sambung) mata baby’

Selalu yang saya jumpa, si ayah terus tanya, ‘mata mana mata?’ ‘Ni la mata.’ ‘Mata mana mata?’ Ajar sekali saja, dah terus test anak dia. Akhirnya si anak rasa susah, rasa tak minat dan hilang tumpuan.
image

Kesimpulannya, banyakkan ayat penyata semasa mengajar. Ayat tanya hanya untuk menguji sahaja.

Hubungi sms @ whatsapp 0133109701 untuk mendapatkan slot speech therapy di Ruby Speech Therapy, sungai petani.

Advertisements

Satu Respons to “Mengajar vs menguji.”

  1. Nk blaja speech therapy lah 🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: