Sesi ribut taufan vs sesi air mengalir.

Setiap kanak-kanak autism berbeza dan tiada satu yang boleh dipadankan kepada setiap kanak-kanak autism.

Ada kanak-kanak autism yang perlu ditekankan aspek perhubungan dan interaksi.

Ada pula yang perlu ditekankan aspek kefahaman dan kemahiran mendengar.

Ada yang lain perlu ditekankan kemahiran bermain dan mengikut giliran.

Ada pula yang perlu dilatih kemahiran bercakap dari pernafasan ke getaran pita suara hingga ke pergerakan bibir dan lidah.
image

Ada yang perlukan komunikasi menggunakan gambar.
image

Ada yang perlukan latihan berstruktur dan amat rigid.
image

Tapi ada pula yang perlu kita ‘tune in’ dan ikut saja rentaknya.

Ada yang perlukan skrip.

Macam-macam lagi. Tiada satu pun yang sama untuk kanak-kanak autism. Masing-masing memerlukan pendekatan berbeza, bersesuaian dengan tahap yang dimilikinya.

Ada kanak-kanak autism yang mudah menerima terapi dan pada sesi pertama saja sudah mencapai target.

Tapi ada juga yang amat sukar dikendalikan. Aktiviti A tidak berjaya, tukar aktiviti B. Terlalu obses pula dengan aktiviti B, jadi mengamuk bila nak tukar ke aktiviti C.

Namanya pun terapi. Ia memerlukan masa, kesabaran, fleksibiliti serta perlaksanaan yang konsisten di rumah.
Maka barulah kita dapat lihat progress yang baik.

image

Saya speech therapist di sungai petani. Hubungi saya 0133109703 (sms @ whatsapp) untuk mendapatkan slot appointment di Ruby Speech Therapy.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: